Så var det dags att köra Alekåsan 2019.
Många frågor stod obesvarade fram till startdagen.
Skepplanda Bygdegård som vi brukar använda som uppsamlingsplats och bilparkering var bokad hela helgen och var inte tillgänglig för oss.
Vi lyckades få låna en åkerplätt utanför hemvärnsgården att ha som bilparkering.
Men skulle vädret vara på vår sida eller skulle den likna en arena för gyttjebrottning?
Vi hade en ”Plan B” för detta, men att samlas på Älvängens Folkets Hus var något vi ville undvika då den ligger en halvmil bort.
Men vädret var på vår sida och parkeringen var fast och fin och vi gjorde vårt bästa för att utnyttja planen utanför Hemvärnsgården maximalt.
Alla bitar föll på plats för oss och först på plats var FMCK från Bohus-Dal.
Allt eftersom så kom deltagarna på plats. Några enstaka bortfall får man alltid, men till sist var 21 registrerade deltagare på plats samt några medföljande ”Följeåkare”.
JAWA-klubben var givetvis på plats med sina maskiner, bland annat med en Jawa 257 med en Husqvarna gaffel.
En JAWAqvarna? Nej låtersom en kaffekvarn.
HusJAWA får det bli!
Efter ett obligatoriskt förarmöte så var det dags för start. Var 5:e minut startade ett ekipage. Det tar sin lilla tid att få iväg startfältet.
Under tiden som deltagarna är ute på vägarna och letar ”kontroller” så börjar förberedelserna för de så kallade ”mandomsproverna” att ta form.
Då vi har 2 banor, en för Alekåsan och en för Veterankåsan så finns det några kontroller som är gemensamma.
Där passar vi på att skicka ut vår fotograf Ove ”Bagarn” Kornesjö att se till att ”Plåta” deltagare. Med sig har han Torbjörn ”Novemberkåsan” Johnsson som räknar in startnummer, så att ingen deltagare försvunnit under loppet och kan behöva hjälp av servicebilen.
På varje kontroll fanns det en fråga som skulle besvaras med ett 1,X,2 alternativ. På vissa fanns det två frågor då Alekåsan hade militär /försvars anknytning och Veterankåsan hade lite mer maskinhistorisk anknytning.
Ett exempel var denna fråga från Alekåsan:
Vad hette den sedan 2005 nedlagda organisation vars personal därefter överfördes till Hemvärnet?
1 | Landstormen |
X | Prostatagerillan |
2 | Driftvärnet |
Inte allt för svårt? Men alla var självklart inte lika lätta.
När halva loppet var genomfört, så var det dags att besöka ”Serviceplatsen” och få lite soppa i förare och maskin.
Tyvärr krånglade kameran för vår utsände reporter på plats, så inga fina bilder kan publiceras.
Därefter var det fullt ös igen!
För Veterankåsan var det körning på underbart vackra vägar och för Alekåsan började ”Mandomsproven”.
Vid skjutbanan i Skepplandaskogarna stod Gert och tog emot inför skjutprovet.
Därefter blev deltagarna av med sina kartor och fick genomföra ”Kartminnesprov”.
”Kör till Café Torpet för nästa uppgift”.
Självklart dök det upp oförutsedda ”Hinder” på vägen.
Vår ordförande Åke Larsson med stridskamrat hindrade ekipagen från att ta den enklast vägen.
Vid sista Kontrollen skulle man hitta Hemvärnssoldat Englund.
Han hade en lite klurig fråga att besvara.
Efter att ha hittat vår unge soldat Englund och gissat antalet stenar i burken så återstod bara att hitta tillbaka till målet.
Efter målgång serverades deltagarna lite varmkorv och kaffe innan det blev dags för prisutdelning.
Under tiden så jobbades det febrilt i sekretariatet för att kunna utse pristagare.
Då vädret var uppehåll men med risk för regnskurar så genomfördes prisutdelningen inomhus.
Lite trångt med så många på en liten yta. Därför blev fotograferingen lite svårgenomförd.
Tredjepristagaren i Alekåsan hade så bråttom att åka hem att han inte fick med sig sin pokal. Välkommen tillbaka till oss. Din pokal väntar på dig.
Andrapristagaren Martin Svensson undgick att lämna ett avtryck i form av en bild vid mottagandet av pokalen.